To Yπουργείο Υποδομών βάζει τις βάσεις για τα νέα μεγάλα έργα της
προγραμματικής περιόδου 2014-2020. Στη νέα προγραμματική περίοδο έχουν ενταχθεί
κυρίως τα υπόλοιπα έργα των παραχωρήσεων αλλά και οι μεγάλες παρεμβάσεις της
προηγούμενης περιόδου που δεν ολοκληρώθηκαν, μαζί με κάποιες παρεμβάσεις
στα νησιά.
Ενδεικτικά αναφέρονται ως έργα της επόμενης περιόδου τα οδικά τμήματα
• Πάτρα – Πύργος, για το οποίο προκηρύχθηκε ήδη ο διαγωνισμός
• Καλό Νερό – Τσακώνα
• Λαμία – Ξυνιάδα
• Αμβρακία Οδός, η οποία υλοποιείται από την προηγούμενη προγραμματική περίοδο και ήδη από τον επόμενο χρόνο θα αρχίσουν να παραδίδονται τμήματά της
• Οδικά έργα στο ΒΟΑΚ της Κρήτης και στη Μυτιλήνη
Σύντομα δημοπρατείται η ολοκλήρωση της κατασκευής της οδού Αγ. Βαρβάρα – Απομαρμά στην Κρήτη η οποία κατασκευάζεται επί τρεις συνεχής προγραμματικές περιόδους. Επίσης δημοπρατείται και η ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου, η οποία συνδυαζόμενη με τα έργα του Κέντρου Πολιτισμού Ι.Σ.Νιάρχος θα αποτελέσει έναν νέο πνεύμονα και πόλο αναψυχής για τους κατοίκους του λεκανοπεδίου.
ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
Σε αυτή την προγραμματική περίοδο θα δοθεί έμφαση στην ανάπτυξη και ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού δικτύου και κυρίως του ΠΑΘΕΠ. Ήδη στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη, υλοποιούνται έργα συνολικού προϋπολογισμού 882 εκ. ευρώ, με κυριότερα την κατασκευή της νέας διπλής σιδ/κής γραμμής στο ορεινό τμήμα Τιθορέα-Δομοκός, μήκους 106 χλμ., καθώς και την ολοκλήρωση των συστημάτων σύγχρονης σηματοδότησης και τηλεπικοινωνιών επί του συνολικού άξονα.
Στους άξονες Θεσσαλονίκη-Ειδομένη (σύνορα με FYROM) και Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας (σύνορα με Βουλγαρία) αναβαθμίζεται τοπικά και ηλεκτροδοτείται η μονή γραμμή.
Με την ολοκλήρωση της διπλής γραμμής στο τμήμα Τιθορέα – Δομοκός στο τέλος του 2016 και της μονής γραμμής προς τα σύνορα το 2017, ολοκληρώνεται πλήρως ο βασικός σιδηροδρομικός άξονας Αθήνα-Θεσσαλονίκη και εκσυγχρονίζονται οι διασυνδέσεις της Χώρας με την Ευρώπη μέσω Βουλγαρίας και FYROM. Ο χρόνος διαδρομής των ηλεκτροκίνητων συρμών InterCity μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης θα μειωθεί σε 3 ώρες & 30 λεπτά.
Στον άξονα Αθήνα-Πάτρα, βρίσκονται σε εξέλιξη έργα συνολικού προϋπολογισμού 370 εκ. ευρώ και σε φάση υπογραφής/άμεσης δημοπράτησης έργα π/υ 443 εκ. ευρώ, που αφορούν την ολοκλήρωση της νέας διπλής σηματοδοτούμενης και ηλεκτροκινούμενης σιδ/κής γραμμής.
Με το σύνολο αυτών των επενδύσεων η Χώρα θα μπορέσει επιτέλους να αξιοποιήσει επενδύσεις τριών δεκαετιών στον σιδηρόδρομο ο οποίος θα μπορεί να λειτουργεί συμπληρωματικά και ανταγωνιστικά με τα άλλα μέσα μεταφορών.
Μέχρι σήμερα, παρά την κομβική γεωγραφική της θέση, η Ελλάδα έχει υστερήσει στον τομέα του διαμετακομιστικού εμπορίου και της εφοδιαστικής αλυσίδας. Με την ολοκλήρωση των υποδομών του σιδηροδρόμου και ιδιαίτερα την ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση του σιδηροδρομικού κορμού και τη διασύνδεσή του με τα κύρια λιμάνια – πύλες της Χώρας, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις να αναπτυχθούν ανταγωνιστικά εμπορευματικά κέντρα, καθιστώντας την Ελλάδα τον νέο βασικό κρίκο της εφοδιαστικής αλυσίδας μεταξύ Ανατολής – Κίνα, Ινδία, Νοτιο-ανατολική Ασία – και Δύσης.
Το ενδιαφέρον των επενδυτών ξένων και εγχώριων είναι πραγματικό και θα δώσει νέα ώθηση στην οικονομία σε συνδυασμό με τις επενδύσεις που σχεδιάζονται στο λιμάνι του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης, της Αλεξανδρούπολης, αλλά και Καβάλας, με μοχλό τα ιδιωτικά κεφάλαια που έρχονται να δώσουν προστιθέμενη αξία στις επενδύσεις του Δημοσίου.
ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ
Έργα μικρότερα αλλά εξαιρετικά σημαντικά για την τοπική οικονομία βαδίζουν προς την αποπεράτωση τους στον τομέα των αεροδρομίων.
Για παράδειγμα τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν στο Α/Δ Ιωαννίνων επιλύθηκαν και οι οικοδομικές εργασίες εξελίσσονται απρόσκοπτα. Ο νέος αεροσταθμός στο αεροδρόμιο της Σητείας θα παραδοθεί έως το τέλος του χρόνου. Στα Α/Δ Σκιάθου, Πάρου και Χανίων, εκτελούνται εργασίες αναβάθμισης. Το Α/Δ Χανίων θα χρηματοδοτηθεί και κατά τη νέα προγραμματική περίοδο.
Υποβλήθηκαν οι προσφορές για την ιδιωτικοποίηση της λειτουργίας των μεγάλων περιφερειακών αεροδρομίων της Χώρας. Παράλληλα οι προσφορές για το αεροδρόμιο Καστελίου Κρήτης, που δημοπρατείται με σύμβαση παραχώρησης, θα υποβληθούν τις επόμενες εβδομάδες. Το έργο αναμένεται να συγκεντρώσει το ενδιαφέρον μεγάλων κατασκευαστικών και επενδυτικών Ομίλων.
ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΕΡΓΑ
Στην Ηγουμενίτσα, στην Πάτρα, στην Καβάλα, στην Αλεξανδρούπολη, στη Χίο στην Αμοργό στην Κεφαλονιά και στη Μύκονο τα λιμενικά έργα αποπερατώνονται. Το έργο του λιμανιού στην Ηγουμενίτσα θα χρηματοδοτηθεί και κατά τη νέα προγραμματική περίοδο.
ΛΟΙΠΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ
Ολοκληρώνονται επίσης εντός του 2015 εργασίες αρδευτικών ή υδρευτικών φραγμάτων και δικτύων σε όλη την Ελλάδα, που καρκινοβατούσαν για πολλά χρόνια. Το Φράγμα της Τριανταφυλλιάς στη Φλώρινα, το φράγμα στα Αχυρά στην Αιτωλοακαρνανία, τα φράγματα στο Πείρο – Παραπείρο για την ύδρευση της Πάτρας, στον Αποσελέμη για την ύδρευση του Ηρακλείου και του Αγίου Νικολάου και το φράγμα Γαδουρά στη Ρόδο. Ολοκληρώνονται επίσης την επόμενη χρονιά η εργολαβία διευθέτησης του ρέματος Εσχατιάς που βρίσκεται σε εξέλιξη.
ΑΣΤΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
Στην Αθήνα είναι σε εξέλιξη η κατασκευή της Επέκτασης της Γραμμής 3 του Μετρό, στο τμήμα Χαϊδάρι – Πειραιάς, ενώ επίσης είναι σε εξέλιξη η κατασκευή της επέκτασης της γραμμής τραμ προς τον Πειραιά. Τη νέα προγραμματική περίοδο θα δημοπρατηθεί τμήμα της νέας Γραμμής 4 και η επέκταση της γραμμής του Μετρό προς Ίλιον.
Το δίκτυο σταθερής τροχιάς συμπληρώνεται με τις λεωφορειακές γραμμές κορμού και τις γραμμές τρόλεϊ κορμού. Πέριξ αυτών αναπτύσσονται και αναδιατάσσονται οι λοιπές λεωφορειακές γραμμές και γραμμές τρόλεϊ. Τα μέσα αυτά μεταφέρουν 500.000 επιβάτες την ημέρα. Ξεκίνησε ήδη η μελέτη και εφαρμογή της αναδιάταξης των δρομολογίων με στόχο:
• τον εξορθολογισμό και εκσυγχρονισμό του συγκοινωνιακού έργου
• τη βελτίωση των υπηρεσιών προς τον χρήστη (μείωση χρόνου διαδρομής, αύξηση συχνότητας)
• τη βελτίωση της διαχείρισης και του οικονομικού αποτελέσματος των εταιριών παροχής του συγκοινωνιακού έργου.
Στη Θεσσαλονίκη, τα τεχνικά θέματα της βασικής γραμμής του Μετρό από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τον σταθμό Ν. Ελβετία έχουν επιλυθεί στο σύνολο τους. Σε πλήρη ανάπτυξη βρίσκεται η κατασκευή της επέκτασης της βασικής γραμμής προς Καλαμαριά. ypodomes.com
Ενδεικτικά αναφέρονται ως έργα της επόμενης περιόδου τα οδικά τμήματα
• Πάτρα – Πύργος, για το οποίο προκηρύχθηκε ήδη ο διαγωνισμός
• Καλό Νερό – Τσακώνα
• Λαμία – Ξυνιάδα
• Αμβρακία Οδός, η οποία υλοποιείται από την προηγούμενη προγραμματική περίοδο και ήδη από τον επόμενο χρόνο θα αρχίσουν να παραδίδονται τμήματά της
• Οδικά έργα στο ΒΟΑΚ της Κρήτης και στη Μυτιλήνη
Σύντομα δημοπρατείται η ολοκλήρωση της κατασκευής της οδού Αγ. Βαρβάρα – Απομαρμά στην Κρήτη η οποία κατασκευάζεται επί τρεις συνεχής προγραμματικές περιόδους. Επίσης δημοπρατείται και η ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου, η οποία συνδυαζόμενη με τα έργα του Κέντρου Πολιτισμού Ι.Σ.Νιάρχος θα αποτελέσει έναν νέο πνεύμονα και πόλο αναψυχής για τους κατοίκους του λεκανοπεδίου.
ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
Σε αυτή την προγραμματική περίοδο θα δοθεί έμφαση στην ανάπτυξη και ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού δικτύου και κυρίως του ΠΑΘΕΠ. Ήδη στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη, υλοποιούνται έργα συνολικού προϋπολογισμού 882 εκ. ευρώ, με κυριότερα την κατασκευή της νέας διπλής σιδ/κής γραμμής στο ορεινό τμήμα Τιθορέα-Δομοκός, μήκους 106 χλμ., καθώς και την ολοκλήρωση των συστημάτων σύγχρονης σηματοδότησης και τηλεπικοινωνιών επί του συνολικού άξονα.
Στους άξονες Θεσσαλονίκη-Ειδομένη (σύνορα με FYROM) και Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας (σύνορα με Βουλγαρία) αναβαθμίζεται τοπικά και ηλεκτροδοτείται η μονή γραμμή.
Με την ολοκλήρωση της διπλής γραμμής στο τμήμα Τιθορέα – Δομοκός στο τέλος του 2016 και της μονής γραμμής προς τα σύνορα το 2017, ολοκληρώνεται πλήρως ο βασικός σιδηροδρομικός άξονας Αθήνα-Θεσσαλονίκη και εκσυγχρονίζονται οι διασυνδέσεις της Χώρας με την Ευρώπη μέσω Βουλγαρίας και FYROM. Ο χρόνος διαδρομής των ηλεκτροκίνητων συρμών InterCity μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης θα μειωθεί σε 3 ώρες & 30 λεπτά.
Στον άξονα Αθήνα-Πάτρα, βρίσκονται σε εξέλιξη έργα συνολικού προϋπολογισμού 370 εκ. ευρώ και σε φάση υπογραφής/άμεσης δημοπράτησης έργα π/υ 443 εκ. ευρώ, που αφορούν την ολοκλήρωση της νέας διπλής σηματοδοτούμενης και ηλεκτροκινούμενης σιδ/κής γραμμής.
Με το σύνολο αυτών των επενδύσεων η Χώρα θα μπορέσει επιτέλους να αξιοποιήσει επενδύσεις τριών δεκαετιών στον σιδηρόδρομο ο οποίος θα μπορεί να λειτουργεί συμπληρωματικά και ανταγωνιστικά με τα άλλα μέσα μεταφορών.
Μέχρι σήμερα, παρά την κομβική γεωγραφική της θέση, η Ελλάδα έχει υστερήσει στον τομέα του διαμετακομιστικού εμπορίου και της εφοδιαστικής αλυσίδας. Με την ολοκλήρωση των υποδομών του σιδηροδρόμου και ιδιαίτερα την ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση του σιδηροδρομικού κορμού και τη διασύνδεσή του με τα κύρια λιμάνια – πύλες της Χώρας, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις να αναπτυχθούν ανταγωνιστικά εμπορευματικά κέντρα, καθιστώντας την Ελλάδα τον νέο βασικό κρίκο της εφοδιαστικής αλυσίδας μεταξύ Ανατολής – Κίνα, Ινδία, Νοτιο-ανατολική Ασία – και Δύσης.
Το ενδιαφέρον των επενδυτών ξένων και εγχώριων είναι πραγματικό και θα δώσει νέα ώθηση στην οικονομία σε συνδυασμό με τις επενδύσεις που σχεδιάζονται στο λιμάνι του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης, της Αλεξανδρούπολης, αλλά και Καβάλας, με μοχλό τα ιδιωτικά κεφάλαια που έρχονται να δώσουν προστιθέμενη αξία στις επενδύσεις του Δημοσίου.
ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ
Έργα μικρότερα αλλά εξαιρετικά σημαντικά για την τοπική οικονομία βαδίζουν προς την αποπεράτωση τους στον τομέα των αεροδρομίων.
Για παράδειγμα τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν στο Α/Δ Ιωαννίνων επιλύθηκαν και οι οικοδομικές εργασίες εξελίσσονται απρόσκοπτα. Ο νέος αεροσταθμός στο αεροδρόμιο της Σητείας θα παραδοθεί έως το τέλος του χρόνου. Στα Α/Δ Σκιάθου, Πάρου και Χανίων, εκτελούνται εργασίες αναβάθμισης. Το Α/Δ Χανίων θα χρηματοδοτηθεί και κατά τη νέα προγραμματική περίοδο.
Υποβλήθηκαν οι προσφορές για την ιδιωτικοποίηση της λειτουργίας των μεγάλων περιφερειακών αεροδρομίων της Χώρας. Παράλληλα οι προσφορές για το αεροδρόμιο Καστελίου Κρήτης, που δημοπρατείται με σύμβαση παραχώρησης, θα υποβληθούν τις επόμενες εβδομάδες. Το έργο αναμένεται να συγκεντρώσει το ενδιαφέρον μεγάλων κατασκευαστικών και επενδυτικών Ομίλων.
ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΕΡΓΑ
Στην Ηγουμενίτσα, στην Πάτρα, στην Καβάλα, στην Αλεξανδρούπολη, στη Χίο στην Αμοργό στην Κεφαλονιά και στη Μύκονο τα λιμενικά έργα αποπερατώνονται. Το έργο του λιμανιού στην Ηγουμενίτσα θα χρηματοδοτηθεί και κατά τη νέα προγραμματική περίοδο.
ΛΟΙΠΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ
Ολοκληρώνονται επίσης εντός του 2015 εργασίες αρδευτικών ή υδρευτικών φραγμάτων και δικτύων σε όλη την Ελλάδα, που καρκινοβατούσαν για πολλά χρόνια. Το Φράγμα της Τριανταφυλλιάς στη Φλώρινα, το φράγμα στα Αχυρά στην Αιτωλοακαρνανία, τα φράγματα στο Πείρο – Παραπείρο για την ύδρευση της Πάτρας, στον Αποσελέμη για την ύδρευση του Ηρακλείου και του Αγίου Νικολάου και το φράγμα Γαδουρά στη Ρόδο. Ολοκληρώνονται επίσης την επόμενη χρονιά η εργολαβία διευθέτησης του ρέματος Εσχατιάς που βρίσκεται σε εξέλιξη.
ΑΣΤΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
Στην Αθήνα είναι σε εξέλιξη η κατασκευή της Επέκτασης της Γραμμής 3 του Μετρό, στο τμήμα Χαϊδάρι – Πειραιάς, ενώ επίσης είναι σε εξέλιξη η κατασκευή της επέκτασης της γραμμής τραμ προς τον Πειραιά. Τη νέα προγραμματική περίοδο θα δημοπρατηθεί τμήμα της νέας Γραμμής 4 και η επέκταση της γραμμής του Μετρό προς Ίλιον.
Το δίκτυο σταθερής τροχιάς συμπληρώνεται με τις λεωφορειακές γραμμές κορμού και τις γραμμές τρόλεϊ κορμού. Πέριξ αυτών αναπτύσσονται και αναδιατάσσονται οι λοιπές λεωφορειακές γραμμές και γραμμές τρόλεϊ. Τα μέσα αυτά μεταφέρουν 500.000 επιβάτες την ημέρα. Ξεκίνησε ήδη η μελέτη και εφαρμογή της αναδιάταξης των δρομολογίων με στόχο:
• τον εξορθολογισμό και εκσυγχρονισμό του συγκοινωνιακού έργου
• τη βελτίωση των υπηρεσιών προς τον χρήστη (μείωση χρόνου διαδρομής, αύξηση συχνότητας)
• τη βελτίωση της διαχείρισης και του οικονομικού αποτελέσματος των εταιριών παροχής του συγκοινωνιακού έργου.
Στη Θεσσαλονίκη, τα τεχνικά θέματα της βασικής γραμμής του Μετρό από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τον σταθμό Ν. Ελβετία έχουν επιλυθεί στο σύνολο τους. Σε πλήρη ανάπτυξη βρίσκεται η κατασκευή της επέκτασης της βασικής γραμμής προς Καλαμαριά. ypodomes.com