Αν μη τι άλλο είναι παράδοξο. Επτά μήνες αφότου ανέλαβαν καθήκοντα στην
ανώτατη θέση των περιφερειακών διοικήσεων, βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ζητούν με
τροπολογία την προσωρινή άρση του επαγγελματικού ασυμβιβάστου των
περιφερειαρχών, και μάλιστα με αναδρομική ισχύ!
Η «καλλικράτειος» νομοθεσία δηλαδή περί αναστολής επαγγελματικής δραστηριότητας του περιφερειάρχη κατά τη διάρκεια της θητείας του δεν θα ισχύει από 1ης Σεπτεμβρίου 2014, οπότε ανέλαβαν καθήκοντα οι 13 περιφερειάρχες, αλλά θα εφαρμοστεί μετά την 31η Αυγούστου 2015, σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας «Το Βήμα της Κυριακής».
Την ίδια ώρα, οι ίδιοι βουλευτές, με άλλη τροπολογία, «φωτογραφίζουν» διευκολύνσεις προς υπαλλήλους που υπηρετούσαν στην παραμεθόριο και κατάφεραν να μεταταχθούν μέσω του νόμου της ενδοαυτοδιοικητικής κινητικότητας. Πρόκειται για υπαλλήλους που είναι απλήρωτοι εδώ και πέντε-έξι μήνες, καθώς το Ελεγκτικό Συνέδριο θεωρεί μη σύννομη τη μετάταξή τους λόγω του ότι δεν είχαν συμπληρώσει τη δέσμευση για δεκαετή παραμονή στην υπηρεσία τους στην παραμεθόριο.
Και οι δύο τροπολογίες κατατέθηκαν την περασμένη Τετάρτη στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, το οποίο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τις διατάξεις για τις επαναπροσλήψεις απολυμένων και την αποκατάσταση «διαθεσίμων». Τις υπογράφουν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ κυρία Ολγα Γεροβασίλη, κ. Θανάσης Πετράκος, κυρία Μαρία Θελερίτη και κ. Μιχάλης Κριτσωτάκης.
Αναδρομικότητα
Είναι σίγουρα αξιοπρόσεκτη η τροπολογία που παρέχει στους 13 περιφερειάρχες τη δυνατότητα να μη διακόψουν την επαγγελματική τους δραστηριότητα τον πρώτο χρόνο της θητείας τους. Η ρύθμιση αυτή τίθεται με αναδρομική ισχύ, από την ημέρα ανάληψης των καθηκόντων τους.
Αν περάσει στη Βουλή, δεν θα τίθεται θέμα νομιμότητας σχετικά με όποιες εργασίες διεκπεραίωσαν κάποιοι εκ των περιφερειαρχών (εφόσον κάτι τέτοιο έχει συμβεί) από την ανάληψη των καθηκόντων τους, την 1η Σεπτεμβρίου 2014, ως σήμερα. Επίσης θα είναι σύννομες όποιες επαγγελματικές ενέργειές τους ακολουθήσουν κατά το τετράμηνο που απομένει.
Ποιους – και γιατί – μπορεί να «φωτογραφίζει» αυτή η τροπολογία; Με βάση το σκεπτικό της αιτιολογικής έκθεσης, γίνεται εμφανές ότι αφορά κυρίως εκείνους που είναι ελεύθεροι επαγγελματίες και χρειάζονται χρόνο για να διεκπεραιώσουν εκκρεμότητες ώστε να ισχύσει κανονικά η αναστολή της επαγγελματικής τους δραστηριότητας.
Οπως σημείωσε μιλώντας στο «Βήμα» η βουλευτής κυρία Γεροβασίλη, η ρύθμιση κρίθηκε αναγκαία, καθώς «χρειάζεται χρόνος για τη διεκπεραίωση και ολοκλήρωση των επαγγελματικών υποθέσεων που είχαν αναλάβει περιφερειάρχες πριν από την εκλογή τους». Μάλιστα, η κυρία Γεροβασίλη, η οποία δίνει έμφαση σε ζητήματα Τοπικής Αυτοδιοίκησης και η ίδια υπήρξε υποψήφια περιφερειάρχης, υπογραμμίζει ότι είναι πολλά όσα έχει να επιλύσει στο επαγγελματικό πεδίο ένας αιρετός προτού αναλάβει τα καθήκοντά του.
Ποιους αφορά
Στην ερώτηση ποιον ή ποιους περιφερειάρχες αφορά, δεν έκανε συγκεκριμένες αναφορές. Παρατήρησε όμως ότι «το μεγαλύτερο βάρος ως προς τη διεκπεραίωση επαγγελματικών υποθέσεων έχουν οι νεοεκλεγέντες και κυρίως οι ελευθεροεπαγγελματίες, οι έχοντες εταιρεία».
Είναι μια πρόβλεψη που θα υπάρχει και στο μέλλον – θα αντιμετωπιστεί πιθανότατα με αλλαγές στον «Καλλικράτη» -, ώστε κατά τον πρώτο χρόνο της πενταετούς θητείας των περιφερειαρχών να προλαβαίνουν να ολοκληρώνουν επαγγελματικές εκκρεμότητες (να κλείνουν βιβλία κ.τ.λ.). Αυτό επισημαίνουν κύκλοι από το επιτελείο της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εσωτερικών, σημειώνοντας: «Είναι και δίκαιο, και με τον τρόπο αυτόν δεν μπορεί να βρίσκει κάποιος διαδικαστικά σημεία για να εκπίπτουν για τυπικούς λόγους οι εκλεγμένοι.
Και όλα αυτά χωρίς να λαμβάνουν την αντιμισθία ως περιφερειάρχες κατά την περίοδο αυτή». Παράλληλα επισημαίνουν ότι είναι μια κατ’ ελάχιστον προσέγγιση με τα ισχύοντα με βουλευτές και δημάρχους, που δεν έχουν πια επαγγελματικό ασυμβίβαστο.
Η τροπολογία για τους περιφερειάρχες αναφέρει ότι στο τέλος της παραγράφου 1 του άρθρου 119 του Ν. 3852/ 2010 (νόμος του «Καλλικράτη»), όπου ορίζεται ότι αναστέλλεται η επαγγελματική δραστηριότητα του περιφερειάρχη, προστίθεται η φράση «εκτός του πρώτου χρόνου της θητείας του από 1.9.2014 έως 31.8.2015». Στην αιτιολογική έκθεση ορίζεται επίσης ότι σε περίπτωση που περιφερειάρχης ασκήσει το επάγγελμά του κατά το διάστημα αυτό, θα καταβάλει τα ασφαλιστικά δικαιώματα που του αναλογούν.
«Μπλόκο» από το Ελεγκτικό Συνέδριο – Φωτογραφική ρύθμιση για μεταταχθέντες από την παραμεθόριο
Πολύ μεγάλη σημασία έχει, σύμφωνα πάντα με το «Βήμα» και η δεύτερη τροπολογία με θέμα τη μετάταξη υπαλλήλων κατά παρέκκλιση διατάξεων για δέσμευση παραμονής σε υπηρεσία. Επιχειρεί να ξεμπλοκάρει την πληρωμή υπαλλήλων και να ξεκαθαρίσει ερμηνευτικές ασάφειες. Σύμφωνα με εκτιμήσεις νομικών όμως, χρειάζεται προσοχή ώστε να μην ανοίξει διάπλατο το «παράθυρο» καταστρατήγησης της νομοθεσίας για τον χρόνο παραμονής σε υπηρεσίες της παραμεθορίου.
Κομβικής σημασίας είναι το άρθρο 30 του Ν. 4223/2013 (Α 287) με το οποίο η προηγούμενη κυβέρνηση ΝΔ – ΠαΣοΚ εισήγαγε την εφαρμογή του προγράμματος εθελοντικής ενδοαυτοδιοικητικής κινητικότητας πριν από ενάμιση χρόνο και, με προσθήκες στη συνέχεια, ίσχυσε. Κρίσιμη αποδεικνύεται η διάταξη της παραγράφου 6 του άρθρου 30 με την οποία ορίζονταν ότι «οι μετατάξεις του παρόντος άρθρου διενεργούνται κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης».
Με την ενδοαυτοδιοικητική κινητικότητα δινόταν η δυνατότητα να μετακινηθούν εργαζόμενοι από ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού από αποκεντρωμένες διοικήσεις σε άλλες θέσεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με τη λογική της κάλυψης κενών και μάλιστα με εθελοντικό χαρακτήρα. Κάποιοι που υπηρετούσαν στην παραμεθόριο, με δέσμευση δεκαετίας π.χ. σε υπηρεσία αποκεντρωμένης διοίκησης, σε περιφερειακή ενότητα, ζήτησαν μέσω της κινητικότητας μετάταξη για αλλού, εκτός παραμεθορίου, και την πήραν.
Οταν ήρθε η ώρα της πληρωμής, οι επίτροποι του Ελεγκτικού Συνεδρίου απέρριπταν και δεν υπέγραφαν τα εντάλματα, θεωρώντας μη νόμιμη τη δαπάνη και μη σύννομη τη μετάταξη.
Ετσι, η προτεινόμενη τροπολογία έχει την εξής διατύπωση: «1. Κατά την αληθή έννοια του άρθρου 30 του Ν. 4223/2013 (ΦΕΚ Α’ 287), όπως ισχύει, επιτρέπεται η μετάταξη υπαλλήλων ακόμη και αν έχουν δέσμευση παραμονής στην υπηρεσία τους, η οποία προκύπτει από οποιαδήποτε αντίθετη, προγενέστερή της διάταξη».
Αξίζει να σημειωθεί ότι και τον περασμένο Νοέμβριο η προηγούμενη κυβέρνηση είχε φέρει διάταξη για να αντιμετωπίσει προβλήματα που προέκυψαν κατά την εφαρμογή της ενδοαυτοδιοικητικής κινητικότητας με επίκεντρο αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Είναι ενδεικτικό ότι περιελήφθη διάταξη στον Ν. 4307/2014 με την οποία επιτρέπεται και η μετάταξη υπαλλήλων που δεν έχουν διανύσει τη διετία της δοκιμαστικής υπηρεσίας. «Το Βήμα» – Της Παναγιώτας Μπίτσικα
Η «καλλικράτειος» νομοθεσία δηλαδή περί αναστολής επαγγελματικής δραστηριότητας του περιφερειάρχη κατά τη διάρκεια της θητείας του δεν θα ισχύει από 1ης Σεπτεμβρίου 2014, οπότε ανέλαβαν καθήκοντα οι 13 περιφερειάρχες, αλλά θα εφαρμοστεί μετά την 31η Αυγούστου 2015, σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας «Το Βήμα της Κυριακής».
Την ίδια ώρα, οι ίδιοι βουλευτές, με άλλη τροπολογία, «φωτογραφίζουν» διευκολύνσεις προς υπαλλήλους που υπηρετούσαν στην παραμεθόριο και κατάφεραν να μεταταχθούν μέσω του νόμου της ενδοαυτοδιοικητικής κινητικότητας. Πρόκειται για υπαλλήλους που είναι απλήρωτοι εδώ και πέντε-έξι μήνες, καθώς το Ελεγκτικό Συνέδριο θεωρεί μη σύννομη τη μετάταξή τους λόγω του ότι δεν είχαν συμπληρώσει τη δέσμευση για δεκαετή παραμονή στην υπηρεσία τους στην παραμεθόριο.
Και οι δύο τροπολογίες κατατέθηκαν την περασμένη Τετάρτη στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, το οποίο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τις διατάξεις για τις επαναπροσλήψεις απολυμένων και την αποκατάσταση «διαθεσίμων». Τις υπογράφουν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ κυρία Ολγα Γεροβασίλη, κ. Θανάσης Πετράκος, κυρία Μαρία Θελερίτη και κ. Μιχάλης Κριτσωτάκης.
Αναδρομικότητα
Είναι σίγουρα αξιοπρόσεκτη η τροπολογία που παρέχει στους 13 περιφερειάρχες τη δυνατότητα να μη διακόψουν την επαγγελματική τους δραστηριότητα τον πρώτο χρόνο της θητείας τους. Η ρύθμιση αυτή τίθεται με αναδρομική ισχύ, από την ημέρα ανάληψης των καθηκόντων τους.
Αν περάσει στη Βουλή, δεν θα τίθεται θέμα νομιμότητας σχετικά με όποιες εργασίες διεκπεραίωσαν κάποιοι εκ των περιφερειαρχών (εφόσον κάτι τέτοιο έχει συμβεί) από την ανάληψη των καθηκόντων τους, την 1η Σεπτεμβρίου 2014, ως σήμερα. Επίσης θα είναι σύννομες όποιες επαγγελματικές ενέργειές τους ακολουθήσουν κατά το τετράμηνο που απομένει.
Ποιους – και γιατί – μπορεί να «φωτογραφίζει» αυτή η τροπολογία; Με βάση το σκεπτικό της αιτιολογικής έκθεσης, γίνεται εμφανές ότι αφορά κυρίως εκείνους που είναι ελεύθεροι επαγγελματίες και χρειάζονται χρόνο για να διεκπεραιώσουν εκκρεμότητες ώστε να ισχύσει κανονικά η αναστολή της επαγγελματικής τους δραστηριότητας.
Οπως σημείωσε μιλώντας στο «Βήμα» η βουλευτής κυρία Γεροβασίλη, η ρύθμιση κρίθηκε αναγκαία, καθώς «χρειάζεται χρόνος για τη διεκπεραίωση και ολοκλήρωση των επαγγελματικών υποθέσεων που είχαν αναλάβει περιφερειάρχες πριν από την εκλογή τους». Μάλιστα, η κυρία Γεροβασίλη, η οποία δίνει έμφαση σε ζητήματα Τοπικής Αυτοδιοίκησης και η ίδια υπήρξε υποψήφια περιφερειάρχης, υπογραμμίζει ότι είναι πολλά όσα έχει να επιλύσει στο επαγγελματικό πεδίο ένας αιρετός προτού αναλάβει τα καθήκοντά του.
Ποιους αφορά
Στην ερώτηση ποιον ή ποιους περιφερειάρχες αφορά, δεν έκανε συγκεκριμένες αναφορές. Παρατήρησε όμως ότι «το μεγαλύτερο βάρος ως προς τη διεκπεραίωση επαγγελματικών υποθέσεων έχουν οι νεοεκλεγέντες και κυρίως οι ελευθεροεπαγγελματίες, οι έχοντες εταιρεία».
Είναι μια πρόβλεψη που θα υπάρχει και στο μέλλον – θα αντιμετωπιστεί πιθανότατα με αλλαγές στον «Καλλικράτη» -, ώστε κατά τον πρώτο χρόνο της πενταετούς θητείας των περιφερειαρχών να προλαβαίνουν να ολοκληρώνουν επαγγελματικές εκκρεμότητες (να κλείνουν βιβλία κ.τ.λ.). Αυτό επισημαίνουν κύκλοι από το επιτελείο της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εσωτερικών, σημειώνοντας: «Είναι και δίκαιο, και με τον τρόπο αυτόν δεν μπορεί να βρίσκει κάποιος διαδικαστικά σημεία για να εκπίπτουν για τυπικούς λόγους οι εκλεγμένοι.
Και όλα αυτά χωρίς να λαμβάνουν την αντιμισθία ως περιφερειάρχες κατά την περίοδο αυτή». Παράλληλα επισημαίνουν ότι είναι μια κατ’ ελάχιστον προσέγγιση με τα ισχύοντα με βουλευτές και δημάρχους, που δεν έχουν πια επαγγελματικό ασυμβίβαστο.
Η τροπολογία για τους περιφερειάρχες αναφέρει ότι στο τέλος της παραγράφου 1 του άρθρου 119 του Ν. 3852/ 2010 (νόμος του «Καλλικράτη»), όπου ορίζεται ότι αναστέλλεται η επαγγελματική δραστηριότητα του περιφερειάρχη, προστίθεται η φράση «εκτός του πρώτου χρόνου της θητείας του από 1.9.2014 έως 31.8.2015». Στην αιτιολογική έκθεση ορίζεται επίσης ότι σε περίπτωση που περιφερειάρχης ασκήσει το επάγγελμά του κατά το διάστημα αυτό, θα καταβάλει τα ασφαλιστικά δικαιώματα που του αναλογούν.
«Μπλόκο» από το Ελεγκτικό Συνέδριο – Φωτογραφική ρύθμιση για μεταταχθέντες από την παραμεθόριο
Πολύ μεγάλη σημασία έχει, σύμφωνα πάντα με το «Βήμα» και η δεύτερη τροπολογία με θέμα τη μετάταξη υπαλλήλων κατά παρέκκλιση διατάξεων για δέσμευση παραμονής σε υπηρεσία. Επιχειρεί να ξεμπλοκάρει την πληρωμή υπαλλήλων και να ξεκαθαρίσει ερμηνευτικές ασάφειες. Σύμφωνα με εκτιμήσεις νομικών όμως, χρειάζεται προσοχή ώστε να μην ανοίξει διάπλατο το «παράθυρο» καταστρατήγησης της νομοθεσίας για τον χρόνο παραμονής σε υπηρεσίες της παραμεθορίου.
Κομβικής σημασίας είναι το άρθρο 30 του Ν. 4223/2013 (Α 287) με το οποίο η προηγούμενη κυβέρνηση ΝΔ – ΠαΣοΚ εισήγαγε την εφαρμογή του προγράμματος εθελοντικής ενδοαυτοδιοικητικής κινητικότητας πριν από ενάμιση χρόνο και, με προσθήκες στη συνέχεια, ίσχυσε. Κρίσιμη αποδεικνύεται η διάταξη της παραγράφου 6 του άρθρου 30 με την οποία ορίζονταν ότι «οι μετατάξεις του παρόντος άρθρου διενεργούνται κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης».
Με την ενδοαυτοδιοικητική κινητικότητα δινόταν η δυνατότητα να μετακινηθούν εργαζόμενοι από ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού από αποκεντρωμένες διοικήσεις σε άλλες θέσεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με τη λογική της κάλυψης κενών και μάλιστα με εθελοντικό χαρακτήρα. Κάποιοι που υπηρετούσαν στην παραμεθόριο, με δέσμευση δεκαετίας π.χ. σε υπηρεσία αποκεντρωμένης διοίκησης, σε περιφερειακή ενότητα, ζήτησαν μέσω της κινητικότητας μετάταξη για αλλού, εκτός παραμεθορίου, και την πήραν.
Οταν ήρθε η ώρα της πληρωμής, οι επίτροποι του Ελεγκτικού Συνεδρίου απέρριπταν και δεν υπέγραφαν τα εντάλματα, θεωρώντας μη νόμιμη τη δαπάνη και μη σύννομη τη μετάταξη.
Ετσι, η προτεινόμενη τροπολογία έχει την εξής διατύπωση: «1. Κατά την αληθή έννοια του άρθρου 30 του Ν. 4223/2013 (ΦΕΚ Α’ 287), όπως ισχύει, επιτρέπεται η μετάταξη υπαλλήλων ακόμη και αν έχουν δέσμευση παραμονής στην υπηρεσία τους, η οποία προκύπτει από οποιαδήποτε αντίθετη, προγενέστερή της διάταξη».
Αξίζει να σημειωθεί ότι και τον περασμένο Νοέμβριο η προηγούμενη κυβέρνηση είχε φέρει διάταξη για να αντιμετωπίσει προβλήματα που προέκυψαν κατά την εφαρμογή της ενδοαυτοδιοικητικής κινητικότητας με επίκεντρο αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Είναι ενδεικτικό ότι περιελήφθη διάταξη στον Ν. 4307/2014 με την οποία επιτρέπεται και η μετάταξη υπαλλήλων που δεν έχουν διανύσει τη διετία της δοκιμαστικής υπηρεσίας. «Το Βήμα» – Της Παναγιώτας Μπίτσικα