Πώς θα είναι η ζωή μας με την Ιόνια

Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 20110 σχόλια

Η Ιόνια οδός μπορεί να μην κατασκευάζεται αυτή τη στιγμή, ωστόσο η Περιφέρεια Ηπείρου, μέσω μελέτης που υλοποίησε για τις κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις του έργου αυτού, έρχεται να μας δώσει μια γεύση για το πώς θα αλλάξει η ζωή μας, όταν τα 196 χλμ. από το
Αντίρριο μέχρι τα Γιάννενα γίνουν πραγματικότητα.
Από τη μελέτη που έκανε το Πανεπιστήμιο Πατρών με χρηματοδότηση από το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς (ΕΣΠΑ) και η οποία παρουσιάστηκε χτες στο συνεδριακό κέντρο της Περιφέρειας Ηπείρου, προκύπτει ότι δεν είναι και λίγοι αυτοί στην Ήπειρο που κατά κάποιο τρόπο φοβούνται την Ιόνια οδό, κυρίως επαγγελματίες που νιώθουν ότι ένα μέρος της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεών τους θα χαθεί. Αυτοί που την περιμένουν πώς και πώς είναι σίγουρα οι επαγγελματίες του τουρισμού.
Ο τουρισμός είναι ο τομέας εκείνος της αγοράς που πάντα επηρεάζεται θετικά από οποιοδήποτε οδικό έργο, και δη μεγάλο. Τα λίγα χαμόγελα που έφερε η Εγνατία οδός, με τη διευκόλυνση της πρόσβασης και την κατ’ επέκταση αύξηση των τουριστών, τα περιμένουν εις το πολλαπλάσιο με την Ιόνια οδό. Και μάλιστα η επιρροή αυτή θα είναι άμεση, από την πρώτη κιόλας μέρα που θα λειτουργήσει η οδός. Την ίδια θετική επιρροή δεν την περιμένουν πάντως επιχειρήσεις όπως οι μεταποιητικές, που εκτιμούν ότι η πρωταρχική αρνητική συνέπεια από τη λειτουργία της οδού θα είναι η όξυνση του ανταγωνισμού.
Ο επιστημονικός υπεύθυνος της μελέτης και καθηγητής του Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Πατρών Αθανάσιος Μπέλλας, ανέφερε ότι κάθε συγκοινωνιακό έργο έχει αρνητικές και θετικές επιδράσεις στην οικονομική ανάπτυξη μιας περιφέρειας. «Η βελτίωση της προσπελασιμότητας έχει τα θετικά της αλλά και τα αρνητικά της. Υπάρχει η ανησυχία ότι η Ιόνια οδός ενδεχομένως να οδηγήσει σε απώλεια της ανταγωνιστικότητας, ένα φαινόμενο που περιγράφεται ως βαρυτική έλξη. Τα μεγάλα αστικά κέντρα εκτός περιφέρειας, όπως πιθανόν η Πάτρα, σίγουρα η Αθήνα, μπορεί να επιδράσουν απορροφητικά για κάποιες δραστηριότητες» τόνισε. Ο κ. Μπέλλας εκτίμησε πάντως ότι σε βάθος χρόνου, πενταετίας και πλέον από τη λειτουργία της Ιόνιας, τα πράγματα θα είναι ευνοϊκότερα για την τοπική κοινωνία. «Στο μέλλον η ολοκλήρωση της Ιόνιας και η σύνδεσή της με την Εγνατία θα δημιουργήσουν επιδράσεις τέτοιες που θα είναι θετικές» υπογράμμισε. Απέδωσε δε, σε μεγάλο βαθμό, την απαισιοδοξία αρκετών επαγγελματιών στην τρέχουσα οικονομική συγκυρία.
Αισιόδοξοι πάντως, εκτός από τους επαγγελματίες του τουρισμού, μπορεί να είναι και όσοι ασχολούνται με συγκεκριμένους βιομηχανικούς και βιοτεχνικούς κλάδους, όπως η επεξεργασία και η τυποποίηση αλιευμάτων, γαλακτοκομικών προϊόντων, νωπών προϊόντων και οπωροκηπευτικών προϊόντων, αλλά και το… λιμάνι της Ηγουμενίτσας στο οποίο αναμένεται να υπάρξει μεγαλύτερη κινητικότητα.
Στον αντίποδα, ενδιαφέρον έχουν οι απόψεις των υπόλοιπων επαγγελματιών, όπως αυτές προέκυψαν μέσω ερωτηματολογίων, στο πλαίσιο της μελέτης. Οι καταστηματάρχες εμφανίζονται διχασμένοι: από τη μια φοβούνται την ανταγωνιστικότητα και από την άλλη ελπίζουν σε αύξηση των πωλήσεών τους. Τα Επιμελητήρια από την πλευρά του περιμένουν από την Ιόνια περισσότερα πράγματα από αυτά που είδαν από την Εγνατία, την επίδραση της οποίας χαρακτηρίζουν από μικρή έως μέτρια. Όσον αφορά τη ΒΙΠΕ Ιωαννίνων, οι επιχειρήσεις εκτιμούν καταρχάς ότι η Εγνατία οδός τους βοήθησε από ελάχιστα μέχρι καθόλου. Μια πιο ανοδική τάση της επιχειρηματικότητας την περιμένουν με την Ιόνια οδό, καθώς εκτιμούν ότι τα προϊόντα τους θα διοχετευτούν στην αγορά του εσωτερικού. Οι επιχειρήσεις της ΒΙΠΕ αναφέρουν επίσης στα ερωτηματολόγια ότι το οδικό αυτό έργο θα δημιουργήσει κίνητρα για νέες επενδυτικές δραστηριότητες στον τομέα του εμπορίου. Όσοι δε πολίτες δεν έχουν κάποια επιχείρηση, εκτιμούν ότι η Ιόνια οδός θα ανοίξει δρόμο στην εξεύρεση εργασίας σε άλλες περιοχές. Ενδιαφέρον έχει τέλος το κομμάτι της έρευνας που αφορά το κομμάτι της κτηματαγοράς. Στην Άρτα, όπως σημειώνεται, ήδη οι τιμές των ακινήτων έχουν πάρει την ανηφόρα, λόγω του οδικού τμήματος που έχει κατασκευαστεί.
Τέλος, ο κ. Μπέλλας ανέφερε ότι ακόμα και την ολοκλήρωση του βασικού συγκοινωνιακού δικτύου, οι αναπτυξιακές δυνατότητες της περιοχής εξαρτώνται και από τις κάθετες οδικές αρτηρίες σύνδεσης, όπως η σύνδεση της Πρέβεζας με την Ιόνια και η κατασκευή της παρα-Ιόνιας οδού.
agon.gr
Share this article :
 
Creation Template: ΑΚΤΙΟ ΒΟΝΙΤΣΑ PRESS |
Copyright © 2011. ΑΚΤΙΟ ΒΟΝΙΤΣΑ PRESS