Ιόνια Οδός |
Το χρονικό του σημαντικότερου έργου στη Δυτική Ελλάδα και τα οφέλη.
To σημαντικότερο αναπτυξιακό γεγονός των τελευταίων δεκαετιών για την Δυτική Ελλάδα και την Ήπειρο είναι η κατασκευή
και λειτουργία της Ιόνιας Οδού. Πρόκειται για έναν αυτοκινητόδρομο που θα απαλλάξει τους οδηγούς από την βασανιστική σήμερα Εθνική Οδό Αντίρριο- Ιωάννινα που χαρακτηρίζεται ως μια από τις χειρότερες οδικές αρτηρίες της Ευρώπης.
Η σύμβαση της Ιόνιας Οδού έγινε το 2007 και η εταιρεία παραχώρησης αποτελείται από τις ACS GROUP (DRAGADOS, IRIDIUM, ACS SERVICIOS), CINTRA, ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ. Το κόστος κατασκευής ανέρχεται σε 1,3 δις ευρώ. Ο αυτοκινητόδρομος θα είναι κλειστός με δύο λωρίδες +ΛΕΑ ανά κατεύθυνση σε όλο το μήκος του που είναι 196χλμ. Τα όρια του δρόμου είναι το Αντίρριο (μετά την γέφυρα) και μέχρι τον κόμβο με την Εγνατία Οδό στα Γιάννενα.
Η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου είναι 330.000.000 ευρώ ενώ το υπόλοιπο του ποσού θα καλυφθεί από ίδια κεφάλαια της εταιρείας παραχώρησης (200.000.000 ευρώ) και τραπεζική συμμετοχή. Η περίοδος παραχώρησης ορίστηκε σε 30 χρόνια που εκπνέουν το 2037. Όσον αφορά την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου δεν υπάρχει ακόμα ασφαλής ημερομηνία για το σύνολο του. Ωστόσο μια ρεαλιστική χρονολογία θα ήταν το 2014 εξαιρούμενου ίσως του τμήματος της διέλευσης της Παλιοβούνας,.
Την κατασκευή αυτού του μεγάλου έργου έχει αναλάβει η εταιρία EUROIONIA, που αποτελεί κοινοπραξία των εταιριών FERROVIAL-AGROM-N S.A, DRAGADOS CONSTRUCTIONES και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Υπό κατασκευή είναι σημαντικά τεχνικά έργα όπως : 24 γέφυρες, 4 σήραγγες, 74 κάτω διαβάσεις και 36 άνω διαβάσεις.
Είναι γνωστό πως για την χρηματοδότηση της Ιόνιας Οδού έχει παραχωρηθεί και το τμήμα Μεταμόρφωση Αττικής- Σκάρφεια Φθιώτιδας που περιλαμβάνουν και αρκετούς σταθμούς διοδίων. Από εκεί ένα σημαντικό κομμάτι του έργου χρηματοδοτείται από τους χρήστες (οδηγούς) του οδικού αυτού τμήματος καθώς από την μελέτη που έχει γίνει θεωρείται πως από μόνος του ο οδικός άξονας της Ιόνιας Οδού δεν μπορεί να είναι κερδοφόρος.
Είναι γνωστό πως για την χρηματοδότηση της Ιόνιας Οδού έχει παραχωρηθεί και το τμήμα Μεταμόρφωση Αττικής- Σκάρφεια Φθιώτιδας που περιλαμβάνουν και αρκετούς σταθμούς διοδίων. Από εκεί ένα σημαντικό κομμάτι του έργου χρηματοδοτείται από τους χρήστες (οδηγούς) του οδικού αυτού τμήματος καθώς από την μελέτη που έχει γίνει θεωρείται πως από μόνος του ο οδικός άξονας της Ιόνιας Οδού δεν μπορεί να είναι κερδοφόρος.
Δυστυχώς οι προσθεσμίες που αναγράφονται μέσα στην σύμβαση παραχώρησης δεν απεικονίζουν την πραγματικότητα και πρόκειται να αναθεωρηθούν καθώς τα σημαντικά προβλήματα με τις απαλλοτριώσεις έχουν αλλοιώσει όλες τις προθεσμίες του έργου. Το πιο προχωρημένο τμήμα είναι το μεσαίο τμήμα δηλαδή από την παράκαμψη Αγρινίου μέχρι τα σύνορα με τον Νομό Άρτας. Θέμα ημερών είναι και η παράδοση της παράκαμψης Άρτας.
Το σημαντικότερο πρόβλημα εξακολουθεί να είναι η διέλευση της Παλιοβούνας που είναι ο πρώτος ορεινός όγκος που συναντά ο οδηγός μετά το Αντίρριο με κατεύθυνση προς Μεσολόγγι. Η Κοινοπραξία έχει καταθέσει τις προτάσεις της αλλά προς το παρόν δεν υπάρχει απόφαση για την κατασκευή σήραγγας ή όχι στο τμήμα αυτό.
Τα οφέλη
Με την ολοκλήρωση των εργασιών κατασκευής, η Ιόνια Οδός θα είναι ένας ασφαλής αυτοκινητόδρομος που θα προσφέρει: ασφάλεια, ποιότητα κατασκευής, μείωση του απαιτούμενου χρόνου διαδρομής ( στο σύνολο του κατά τουλάχιστον 60 λεπτά) ενώ θα είναι ο βασικότερος μοχλός ανάπτυξης για όλη την περιοχή ενώ η σύνδεση της πρωτεύουσας με την γειτονική Αλβανία θα μειωθεί σε συνδυασμό με την κατασκευή της Ολυμπίας Οδού κατά 2 ώρες.
Τα οφέλη
Με την ολοκλήρωση των εργασιών κατασκευής, η Ιόνια Οδός θα είναι ένας ασφαλής αυτοκινητόδρομος που θα προσφέρει: ασφάλεια, ποιότητα κατασκευής, μείωση του απαιτούμενου χρόνου διαδρομής ( στο σύνολο του κατά τουλάχιστον 60 λεπτά) ενώ θα είναι ο βασικότερος μοχλός ανάπτυξης για όλη την περιοχή ενώ η σύνδεση της πρωτεύουσας με την γειτονική Αλβανία θα μειωθεί σε συνδυασμό με την κατασκευή της Ολυμπίας Οδού κατά 2 ώρες.
Πηγή: ypodomes